Основи бухгалтерської звітності.


Тема . Основи бухгалтерської звітності.

1.Види та значення звітності.
2.Загальні вимоги  до фінансової звітності.і
3. Порядок складання, подання й оприлюднення фінансової звітності
4. Форми фінансової звітності
.4.1. Баланс
4.2. Звіт про фінансові результати
4.3. Звіт про рух грошових коштів.
4.4. Звіт про власний капітал.
4.5. Примітки до фінансової звітності.



Питання 1.Звітність- це система узагальнених і взаємопов’язаних показників поточного обліку, які характеризують результати господарської діяльності.
Звітність буває статистична , бухгалтерська і податкова.
Статистична звітність складається на підставі оперативного  та бухгалтерського обліку для потреб статистичного обліку. Бухгалтерська звітність складається на підставі даних бухгалтерського обліку для задоволення потреб певних користувачів.
Податкова звітність складається на підставі даних податкового обліку у вигляді декларацій та розрахунків.
Бухгалтерська звітність поділяється на управлінську та фінансову. Управлінська звітність- це внутрішня звітність, основна мета якої полягає у наданні оперативної інформації відповідно до вимог управлінського персоналу. Фінансова звітність- це бухгалтерська звітність, що містить інформацію про фінансовий стан, результати діяльності та рух грошових коштів.

Економічні рішення, які приймають користувачі фінансових звітів, вимагають оцінки здатності підприємства генерувати грошові кошти та їх еквіваленти, а також часу та впевненості в їх генеруванні. Власне цим і визначається, наприклад, спроможність підприємства здійснювати виплату заробітної плати або розраховуватися з постачальниками, своєчасно повертати позики, сплачувати дивіденди.
Користувачі можуть краще оцінювати здатність підприємства генерувати грошові кошти чи їх еквіваленти, якщо мають у своєму розпорядженні узагальнену та систематизовану інформацію у вигляді фінансової звітності, сфокусовану на фінансовому стані та результатах діяльності підприємства.
Отже, метою складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів підприємства.

Питання 2. Для досягнення поставленої мети та виконання завдань щодо задоволення інформаційних потреб користувачів звітність має відповідати певним вимогам. Залежно від потреб управління, чинних законодавчих та нормативно-правових актів можна сформувати систему вимог до звітності 

Фінансова звітність підприємства формується з дотриманням таких принципів:
· автономності підприємства, за яким кожне підприємство розглядається як юридична особа, що відокремлена від власників. Тому особисте майно і зобов'язання власників не повинні відображатись у фінансовій звітності підприємства;
· безперервності діяльності, що передбачає оцінку активів і зобов'язань підприємства, виходячи з припущення, що його діяльність триватиме далі;
· періодичності, що припускає розподіл діяльності підприємства на певні періоди часу з метою складання фінансової звітності;
· історичної (фактичної) собівартості, що визначає пріоритет оцінки активів, виходячи з витрат на їх виробництво та придбання;
· нарахування та відповідності доходів і витрат, за яким для визначення фінансового результату звітного періоду слід зіставити доходи звітного періоду з витратами, які було здійснено для отримання цих доходів. При цьому доходи і витрати відображаються в обліку і звітності в момент їх виникнення незалежно від часу надходження і сплати грошей;
· повного висвітлення, згідно з яким фінансова звітність має містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки операцій та подій, яка може вплинути на рішення, що приймаються на її основі;
· послідовності, який передбачає постійне (з року в рік) застосування підприємством обраної облікової політики. Зміна облікової політики має бути обґрунтована і розкрита у фінансовій звітності;
· обачності, згідно з яким методи оцінки, що застосовуються в бухгалтерському обліку, мають запобігати заниженню оцінки зобов'язань та витрат і завищенню оцінки активів і доходів підприємства;
· превалювання змісту над формою, за яким операції мають обліковуватись відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми;
· єдиного грошового вимірника, який передбачає вимірювання та узагальнення всіх операцій підприємства в його фінансовій звітності в єдиній грошовій одиниці .





3. Порядок складання, подання й оприлюднення фінансової звітності
Підприємство складає квартальну та річну фінансову звітність, яку подає користувачам відповідно до чинного законодавства. Найбільшим за обсягом й інформативністю є річний звіт у складі: балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів, звіту про власний капітал та приміток до звіту. Підготовка та складання річного фінансового звіту має свої етапи, що зумовлено тривалістю облікового періоду і складністю виконуваних робіт.
Насамперед необхідно перевірити повноту відображення в поточному обліку господарських операцій, оформлених відповідними документами, і завершити облікові записи; уточнити розподіл витрат і доходів між суміжними звітними періодами; перевірити стан розрахунків з дебіторами і кредиторами, зокрема розрахунків з податковими та фінансовими органами, у необхідних випадках відрегулювати її; визначити обсяги валових доходів і валових витрат і списати відповідні суми на фінансові результати та закрити рахунки; відобразити чисті прибутки (збитки) і їх розподіл чи погашення. Під час проведення цієї роботи перевіряють правильність облікових запасів, звіряють дані синтетичного й аналітичного обліку і роблять виправні записи для усунення виявлених помилок.
Якісна відмінність між квартальним і річним фінансовим звітом полягає в тому, що перший складають в основному за даними поточного обліку, а показники річної звітності підтверджуються результатами інвентаризації активів та зобов'язань, що забезпечує їх достовірність.
Правові основи порядку складання, подання та оприлюднення фінансової звітності закладені в статті 14 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 p. № 996-XIV та у Порядку подання фінансової звітності, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 р. № 419.
Підприємства подають фінансову звітність таким адресатам:
1. органам, до сфери управління яких належать підприємства;
2. трудовим колективам на їх вимогу;
3. власникам (засновникам) відповідно до установчих документів;
4. іншим органам та користувачам, зокрема органам державної статистики щодо використання бюджетних асигнувань, одержаних з державного бюджету, органам Державного казначейства, а щодо використання асигнувань, одержаних з місцевих бюджетів, — відповідно фінансовим відділам держадміністрацій.
Термін подання фінансової звітності визначає уряд. Так, квартальна фінансова звітність (крім зведеної та консолідованої) подається підприємствами адресатам не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річна — не пізніше 20 лютого наступного за звітним року. Місячний звіт про використання бюджетних асигнувань підприємства подають не пізніше 5 числа, наступного за звітним, квартальний — не пізніше 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річний — не пізніше 22 січня наступного за звітним року.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади подають зведену фінансову звітність про виконання кошторисів доходів і видатків розпорядниками бюджетних коштів Державному казначейству та Рахунковій палаті щокварталу не пізніше 30 числа місяця, що настає за звітним кварталом, та щороку не пізніше 1 березня наступного за звітним року.
Підприємства, що мають дочірні підприємства, крім фінансових звітів про власні господарські операції, подають консолідовану фінансову звітність власникам (засновникам) у визначені ними терміни, але не пізніше 45 днів після закінчення звітного кварталу та не пізніше 15 квітня наступного за звітним року.
Датою подання фінансової звітності для підприємства вважається день фактичної її передачі за належністю, а в разі надсилання її поштою — дата одержання адресатом звітності, зазначена на штемпелі підприємства зв'язку, що обслуговує адресата. У разі, коли дата подання звітності випадає на неробочий день, термін подання переноситься на перший після вихідного робочий день.
Форми фінансової звітності підписуються керівником підприємства і головним бухгалтером, а у випадку відсутності на підприємстві бухгалтерської служби — керівником спеціалізованої організації або фахівцем-бухгалтером, які за угодою виконували роботу з ведення бухгалтерського обліку і складання звітності. Особи, які підписали звітність, несуть повну відповідальність за достовірність звітних даних.
Фінансова звітність підприємства є відкритою, крім випадків передбачених законодавством. Оприлюднення звітності — це офіційне подання фінансової звітності до органів Державного комітету статистики України, Державної податкової адміністрації України, Фонду державного майна, Антимонопольного комітету України, Комітету у справах нагляду за страховою діяльністю, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та інших установ і організацій, які відповідно до законодавчих актів України вповноважено для отримання бухгалтерської звітності від суб'єктів господарювання, а також офіційна публікація звітів про фінансовий стан підприємства в засобах масової інформації, якщо це передбачено законодавством.
Відкриті акціонерні товариства, підприємства — емітенти облігацій, банки, довірчі товариства, валютні та фондові біржі, інвестиційні фонди, інвестиційні компанії, кредитні спілки, недержавні пенсійні фонди, страхові компанії та інші фінансові установи зобов'язані не пізніше 1 червня наступного за звітним року оприлюднювати річну фінансову звітність та консолідовану звітність шляхом публікації у періодичних виданнях або розповсюджувати її у вигляді окремих друкованих видань.
Контроль за додержанням законодавства про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні здійснюють відповідні органи в межах їх повноважень, передбачених законами.
Відповідні органи при перевірці поданої на їхню адресу звітності встановлюють правильність оформлення звіту і звітних даних, наявність всіх звітних форм, взаємозв'язок і погодженість між окремими показниками та формами звітності.
Затвердження звітності підприємства відповідним органом оформлюється актом (протоколом), у якому дається також оцінка діяльності підприємства та пропозиції щодо поліпшення його діяльності.


Питання 4. Фінансова звітність підприємства включає: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів. Для суб'єктів малого підприємництва і представництв суб'єктів господарської діяльності національними Положеннями (стандартами) встановлюється скорочена за показниками фінансова звітність у складі балансу і звіту про фінансові результати.
Форми фінансової звітності підприємств і порядок їх заповнення встановлює Міністерство фінансів України. Методологія та форми складання фінансової звітності регулюються в Україні затвердженими Міністерством фінансів такими національними Положеннями (стандартами):
1. П(С)БО 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності";
2. П(С)БО 2 "Баланс";
3. П(С)БО 3 "Звіт про фінансові результати";
4. П(С)БО 4 "Звіт про рух грошових коштів";
5. П(С)БО 5 "Звіт про власний капітал".
Призначення форм фінансової звітності розглянуто в табл. 10.1.
Таблиця 10.1. Форми фінансової звітності та їх призначення
Форми фінансової звітності
Зміст
Використання інформації
1
2
3
Баланс
Наявність економічних ресурсів, які контролюються підприємством, на дату балансу
Оцінка структури ресурсів підприємства, їх ліквідності та платоспроможності підприємства
Прогнозування майбутніх потреб у позиках


Оцінка та прогнозування змін економічних ресурсів, які підприємство, ймовірно, контролюватиме в майбутньому
Звіт про фінансові результати
Доходи, витрати і фінансові результати діяльності підприємства за звітний період
Оцінка та прогноз прибутковості діяльності підприємства, структури доходів та витрат
Звіт про власний капітал
Зміни у складі власного капіталу підприємства протягом звітного періоду
Оцінка та прогноз змін у власному капіталі
Звіт про рух грошових коштів
Генерування та використання грошових коштів протягом звітного періоду
Оцінка та прогноз операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства
Примітки до звіту
Обрана облікова політика
Інформація, не наведена безпосередньо у фінансових звітах, але обов'язкова за П(С)БО Додатковий аналіз статей звітності, необхідний для забезпечення її зрозумілості
Оцінка та прогноз облікової політики ризиків або непевності, які впливають на підприємство, його ресурси та зобов'язання; діяльності підрозділів підприємства тощо
Структура фінансових звітів узгоджена зі структурою Плану рахунків бухгалтерського обліку.
План рахунків



Клас
Назва класу

1
Необоротні активи
Баланс
Розділ 1 активу
2
Запаси

Розділ 2 активу
3
Кошти, розрахунки та інші активи

Розділи 2 і 3 активу
4
Власний капітал та забезпечення зобов'язань

Розділи 1 і 2 пасиву
5
Довгострокові зобов'язання

Розділ 3 пасиву
6
Поточні зобов'язання

Розділи 4 і 5 пасиву
7
Доходи і результати діяльності
Звіт про фінансові результати
8
Витрати за елементами

9
Витрати діяльності

0
Позабалансові рахунки
Примітки до фінансових звітів
Форми фінансових звітів є взаємозв'язаними, взаємодоповнюючими, оскільки вони відображають різні аспекти одних і тих же операцій або інших подій.

4.1. Баланс
Баланс — це звіт про фінансовий стан підприємства, який відображає на певну дату його активи, зобов'язання і власний капітал. Можна виділити такі особливості складання балансу.
1. Зміст і форма балансу, а також загальні вимоги до розкриття його статей регламентуються Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 2 "Баланс", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31 березня 1999 № 37. Бухгалтерський баланс складається за формою, встановленою Міністерством фінансів України.
2. У балансі порівнюються дані на початок і кінець звітного періоду.
3. Статті балансу групуються за певною ознакою.
4. Не допускається взаємне погашення активів і пасивів балансу.
5. Статті балансу відображають дані бухгалтерського обліку відповідно до фактичної наявності за результатами інвентаризації.
6. Оцінка статей здійснюється відповідно до положень національних облікових стандартів.
Порівняння структури балансу за національними та міжнародними стандартами наведено в табл. 10.2. Слід зазначити, що міжнародні стандарти, на відміну від національних, не передбачають суворо фіксованої, конкретної форми балансу, а лише містять мінімальний перелік показників (МСБО 1, параграф 66), які необхідно відобразити в ньому. До того ж цей перелік може бути збільшений за рахунок додаткових статей, якщо керівництво підприємства вважає ці статті істотними для достовірного відображення фінансового стану.
Таблиця 10.2. Структура балансу за П(С)БО 2 та МСБО 1
Активна частина
Пасивна частина
П(С)БО 2
МСБО 1
ІІ(С)БО 2
МСБО 1
Актив
Актив
Пасив
Капітал і зобов'язання
1. Необоротні активи
1. Довгострокові активи
1. Власний капітал
1. Власний капітал
2. Оборотні активи
2. Короткострокові активи
2. Забезпечення наступних витрат та платежів
2. Довгострокові зобов'язання
3. Витрати майбутніх періодів

3. Довгострокові зобов'язання
3. Короткострокові зобов'язання


4. Поточні зобов'язання



5. Доходи майбутніх періодів

Активи = Власний капітал + Зобов'язання

4.2. Звіт про фінансові результати
Звіт про фінансові результати — це звіт про доходи, витрати і фінансові результати діяльності підприємства. Зміст і форма звіту про фінансові результати, а також загальні вимоги до розкриття його статей регламентуються Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31 березня 1999 р. № 87.
У звіті про фінансові результати зіставляються доходи і витрати від здійснення різних видів діяльності підприємства, — операційної, фінансової та інвестиційної.
Операційна діяльність — це основна діяльність підприємства тобто операції, пов'язані з виробництвом або реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг), які є головною метою створення підприємства і забезпечують основну частку його доходу.
До операційної також належать інші види діяльності, які не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю.
Змістом інвестиційної діяльності є придбання та реалізація необоротних активів, а також фінансових інвестицій, які не є складовою еквівалентів грошових коштів.
Фінансова діяльність приводить до змін розміру і складу власного та позикового капіталу підприємства.
З погляду передбачуваності виділяють також надзвичайні доходи та витрати, що утворилися внаслідок надзвичайних подій. Надзвичайна подія — будь-яка подія або операція, яка відрізняється від звичайної діяльності підприємства, та не очікується, що вона повторюватиметься періодично або в кожному наступному звітному періоді.
Результатом діяльності підприємства є чистий прибуток або збиток, який відповідно збільшує або зменшує величину власного капіталу підприємства і відображається у балансі.

4.3. Звіт про рух грошових коштів
Звіт про рух грошових коштів складається відповідно до вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 4 "Звіт про рух грошових коштів", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 квітня 1999 № 87. Метою складання звіту про рух грошових коштів є надання користувачам фінансової звітності повної, правдивої та неупередженої інформації про зміни, що відбулися у грошових коштах підприємства та їх еквівалентах за звітний період. Надходження і видаток грошових коштів розглядаються в розрізі операційної, фінансової та інвестиційної діяльності, що показує рис. 3.

Звіт про фінансові результати показує прибутковість діяльності підприємства, але не показує надходження і вибуття грошових коштів у результаті цієї діяльності. Причина тут полягає в тому, що звіт про фінансові результати складається згідно з принципом нарахування: доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.
Для визначення руху грошових коштів внаслідок поточної діяльності підприємства необхідно трансформувати дані звіту про фінансові результати згідно з касовим методом, за яким доходи і витрати визнаються, якщо мали місце надходження або сплата грошових коштів .


4.4. Звіт про власний капітал
Звіт про власний капітал — звіт, який відображає зміни у складі власного капіталу підприємства протягом звітного періоду. Зміст і форма звіту про власний капітал, а також загальні вимоги щодо розкриття його статей регламентуються Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 5 "Звіт про власний капітал", затверджений наказом Міністерства фінансів України від 31 березня 1999 р. № 87.
У міжнародній практиці поширені дві концепції капіталу:
1. фінансова — прийнята більшістю підприємств при складанні фінансових звітів. Згідно з фінансовою концепцією капітал, такий як інвестовані кошти або інвестована купівельна спроможність, є синонімом чистих активів або власного капіталу підприємства;
2. фізична, згідно з якою капітал, такий як виробнича потужність, розглядається як продуктивність підприємства.
3. Наведені концепції капіталу приводять до таких концепцій збереження капіталу:
4. збереження фінансового капіталу, згідно з якою прибуток заробляється, якщо тільки фінансова (або грошова) сума чистих активів на кінець періоду перевищує фінансову (або грошову) суму чистих активів на початок періоду після вилучення будь-яких виплат власникам або внесків власників протягом даного періоду;
5. збереження фізичного капіталу — прибуток заробляється, якщо тільки фізична виробнича потужність (або продуктивність) підприємства (або ресурси, необхідні для досягнення такої потужності) на кінець періоду перевищує фізичну виробничу потужність на початок періоду після вилучення будь-яких виплат власникам або внесків власників протягом даного періоду.
Вибір підприємством відповідної концепції має базуватися на потребах користувачів фінансових звітів.

10.4.5. Примітки до фінансової звітності
Примітки до фінансової звітності — сукупність показників і пояснень, яка забезпечує деталізацію й обґрунтованість статей фінансових звітів, а також інша інформація, розкриття якої передбачено відповідними положеннями (стандартами).
У примітках розкривають:
1. облікову політику підприємства — як сукупність принципів, методів і процедур, які підприємство використовує для складання та подання фінансової звітності;
2. інформацію, яка не наведена безпосередньо у фінансових звітах, але є обов'язковою за відповідними положеннями (стандартами);
3. інформацію, що містить додатковий аналіз статей звітності, потрібний для забезпечення її зрозумілості та доречності.


Нормативні та регулюючі документи
1. Закон України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" від 16 липня 1999 p. № 996-XIV.
2. Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 р. № 419.
3. Положення (стандарти) бухгалтерського обліку:
— ЩС)БО 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності";
— П(С)БО 2 "Баланс";
— П(С)БО 3 "Звіт про фінансові результати";
— П(С)БО 4 "Звіт про рух грошових коштів";
— П(С)БО 5 "Звіт про власний капітал";
— П(С)БО 6 "Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах";
— П(С)БО 20 "Консолідована фінансова звітність";
— П(С)БО 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва".

Контрольні запитання й завдання.
1.Які є види  звітності?
2.Які види бухгалтерської звітності?
3. Яка роль фінансової звітності при прийнятті рішень?
4. У чому полягають вимоги до фінансової звітності?
5. Охарактеризуйте принципи фінансової звітності.
 6.Які вимоги ставляться до фінансової звітності?

7. Кому підприємства подають фінансову звітність?
8. Які строки подання фінансової звітності?
9.Назвіть форми фінансової звітності.
.

Проблемні питання
1. Гармонізація і стандартизація фінансової звітності?
2. Чи необхідне повне впровадження МСБО?
3. Відповідність фінансової звітності за МСБО і за національними стандартами.
4. Удосконалення процесу підготовки і складання фінансової звітності.

Вправи для самостійної роботи
Вправа1. За наведеними даними складіть звіт про фінансові результати (форма № 2):
— продано 250 одиниць продукції;
— собівартість реалізованої продукції становить 120 грн;
— продажна ціна одиниці продукції — 320 грн;
— витрати на рекламу — 57 грн;
— акцизний збір — 74 грн.
Вправа 2. . За наведеними даними складіть звіт про фінансові результати (форма № 2):
— собівартість реалізованої продукції — 15 000 грн;
— виручка від продажу продукції — 45 000 грн;
— акцизний збір на даний вид продукції — 1500 грн;
— витрати на збут — 2700 грн;
— дохід від операційної курсової різниці — 1300 грн;
— адміністративні витрати — 4000 грн;
— дохід від безоплатно одержаних активів — 6000 грн;
— витрати від операційної курсової різниці — 800 грн.
Вправа3. За наведеними даними складіть звіт про фінансові результати (форма № 2):
— підприємство виготовило 200 столів, фактична собівартість всієї виготовленої продукції — 12 000 грн;
— продано 50 столів за ціною 140 грн за одиницю;
— витрати на збут — 230 грн;
— дохід від реалізації необоротних активів — 2000 грн;
— собівартість реалізованих необоротних активів — 825 грн.
Підприємство за звітний період використало одержаний чистий прибуток за такими напрямками: на збільшення статутного капіталу — 5 %; на поповнення резервного капіталу — 15 %.

Коментарі